Aktuality

Sebedisciplina není sebemrskačství

07.03.2019 Všichni moc dobře známe ten pocit, když musíme něco udělat. Hlava ví, že musí, ale naše tělo je jaksi proti. Důležité závazky, které nemají jasně definovaný termín, odkládáme nejčastěji. I když víme, že jsou pro náš budoucí život podstatné. Přestože závěrečné kvalifikační práce termín splnění mají, často je z rozličných důvodů opomíjíme.

Důvodů je celá řada. Možná to, o čem jste přesvědčeni, že byste měli udělat, není pro vás ve skutečnosti to pravé a v tom případě se do toho vůbec nepouštějte. Můžete mít také nevyhovující životní styl, což v důsledku může znamenat, že jste neustále bez energie. Nebo se můžete bát, že se svou závěrečnou prací, tak jak ji máte poskládanou v hlavě, neuspějete. Tyto situace nejsou ničím zvláštní, ale rozhodující je, zda se dokážete i přes špatné nastavení sebrat či nikoliv. Zda máte dostatek sebediscipliny k tomu, abyste si dokázali sednout a začít konečně pracovat. Míra sebediscipliny je u každého lidského jedince odlišná. Někdo má tendenci svým slabostem podléhat a jiný je schopen donutit se vzorně plnit všechny úkoly do puntíku. Ideálním stavem by samozřejmě bylo, aby se člověk nemusel do některých činností vysloveně nutit a vše vykonávat s radostí a přirozenou lehkostí. Ale to jsou pouze kdyby.

Pokud máte problém se sebedisciplinou, která se do určité míry vytváří již v raném dětském věku, pusťte se do boje hned teď. Můžete přemýšlet, jak vlastně chcete žít jinak než doposud, či které věci vám v současném stavu nevyhovují. Představujte si, čeho byste rádi dosáhli a co vše je nutno pro to udělat. Sebedisciplina je dovednost, která vám umožní kontrolu nad sebou samým. Je to dovednost, která musí být trénována. Pokud se necháte řídit jinými lidmi, tato vaše dovednost ochabne. Naučte se pracovat se svou energií, jejíž tři základní pilíře jsou pohyb, spánek a strava. Všechny tři se navzájem ovlivňují. Když málo spíte, máte sklony k přejídání. Pokud se špatně stravujete, těžko se budete pohybovat. A pokud máte nedostatek pohybu, odrazí se to v nekvalitním spánku. Čili, pohybujete se v začarovaném kruhu. Zmáknete-li svou energii, přesměrujte svůj zájem na mysl. Zkuste si představit výsledky svého konání. Přemýšlejte o tom, jak vaše práce bude ve finále vypadat. Začněte realizovat svůj projekt od konce a představujte si, že se všechno povedlo tak, jak jste si to naplánovali. Pokud se vám bude zdát, že je vaše práce v tuto chvíli velice komplikovaná, určitě pomůže ji rozkouskovat. To znamená rozdělit ji na dílčí kroky, které nejsou tak obtížné či abstraktní jako celek. A zkuste měřit své pokroky tak, ať jasně vidíte, čeho jste již dosáhli. Pro vaši motivaci je totiž důležitá zpětná vazba.

Nic se ovšem nemá přehánět. Nejsme roboti, kteří mají vše do puntíku naprogramováno. Jsme lidé, kteří se dennodenně dostávají do nepředvídatelných situací a musí volit, jak s nimi naložit. Něco lze samozřejmě odsunout či ignorovat, ale jiné je nutno vzít v potaz. Nejdůležitější ovšem je, abychom při tom všem lopocení nezapomněli žít, protože k čemu nám potom bude sebedokonalejší život, když se z něj nedokážeme těšit. /RB/

  
Zpět na seznam aktualit

Facebook stránka Závěrečné práce.cz Google stránka Závěrečné práce.cz Twitter Závěrečné práce.cz
AKCE !!! Zavrieť
Objednejte si podklady pro bakalářskou nebo diplomovou práci a dostanete prezentaci k obhajobě v hodnotě 3000 Kč ZDARMA a vypracování oponentských dotazů v hodnotě 1500 Kč ZDARMA.