Aktuality

Jak se adekvátně připravit na prezentaci před publikem

11.07.2018 Předně je třeba mít naprosto jasno v tom, co chceme vlastně prezentovat. Jak se naše prezentace jmenuje, proč vlastně prezentujeme to, co prezentujeme, a čeho chceme dosáhnout. Pokud je naše prezentace čistě informativní – máme například referát o nějakém novém díle nějakého autora, tak zkrátka vedle sebe pokud možno logicky stavíme informace, které naše publikum nezná, a naším jediným úkolem je tyto informace prezentovat zajímavě, dobře a hlasitě je formulovat, být u prezentace maximálně informovaný a budit dojem, že přesně známe své téma.

Pokud se naše prezentace týká nějakého nového výrobku a my máme přesvědčit naše publikum, aby si na základě naší prezentace tento výrobek koupili nebo objednali k dodání, máme o něco složitější roli, protože k čisté informaci o novém výrobku a uvedení důvodů, proč je právě náš výrobek ten nejlepší, musíme ještě motivovat publikum k tomu, aby opravdu sáhlo do kapes nebo kabelek a zaplatilo za to, co prezentujeme. A pokud třeba máme z prodeje procenta, tak jsme sice my motivováni k co nejlepšímu výkonu, ale publikum tu naši snahu může vycítit, a pak většinou „počká s rozhodnutím“.

A když prezentujeme nějakou práci, která je kontroverzní a my ji musíme u komise posléze i obhájit a s úspěchem ustát i všetečné dotazy různých oponentů, jde o velmi obtížný úkol. Bojujeme s trémou, s tím, že prostě ani nemůžeme znát všechny nuance tématu, které obhajujeme, současně nám jde třeba i o existenci, a přitom máme působit sebejistě, znale, k tomu pokud možno i lehce zábavně, máme u toho dobře vypadat, a občas se hájit i v jiném jazyce než česky.

Uveďme si několik zásad:
•    Přesně si musíme rozvrhnout svou prezentaci, která nesmí být ani krátká, ani příliš dlouhá. Ideální délka základní prezentace je pod 15 minut, a dále téma rozvíjet v diskusi. Příliš krátká prezentace vypadá, že své téma nedostatečně známe, příliš dlouhá prezentace publikum unaví.
•    Připravíme si 5-6 kartiček se základními myšlenkami prezentace. Pokud dobře znáte své téma, není nutno si psát celé věty, ale je třeba si napsat faktografii – např. roky vydání nějakého díla, počty výrobků, přesná jména (pokud jsou složitější), apod. Pak je naše prezentace důvěryhodná a vypadá profesionálně. Kartičky by měly být z tvrdého papíru, aby se vlivem upocených dlaní třeba nekroutily. Pokud opravdu trpíte nervozitou, několik prvních vět si napište doslova, a postupně se uklidníte.
•    Pokud je to možné, připravíme si i několik grafů, schémat, někdy třeba i ilustrujících obrázků, které lze promítnout na stěnu nebo plátno v místnosti. To je důležité z několika důvodů: odvrátíme pozornost pouze od nás, publikum se bude dívat i na námi promítané obrázky, můžeme jimi lépe ilustrovat to, o čem mluvíme; můžeme třeba i rozesmát publikum, tím být sympatičtí a můžeme si naklonit publikum na svou stranu. Schémata a grafy mohou pomoci i při následné diskusi o naší prezentaci.
•    Zkuste si před zrcadlem doma svůj projev, svou prezentaci nanečisto. Je dobré si vyzkoušet, jak rozumíte vlastním poznámkám na kartičkách, vyzkoušet si, jak prezentace plyne a jak se při ní cítíte. Obecně „naostro“ platí, že byste měli být nejvíce nervózní na začátku prezentace, pak by nervozita měla klesat. Pokud je tomu naopak, něco ve vaší prezentaci nefunguje tak, jak by mělo.
•    Nebojte se diskuse – pokud o tématu vaší prezentace vznikne diskuse i mezi členy komise nebo publika, je to znamení, že téma a prezentace zaujaly. Bojte se naopak nedostatečné nebo žádné diskuse!
•    Nezapomeňte se vhodně obléknout – teď tím myslíme hlavně oblečení, ve kterém se cítíte uvolněně, příjemně, a o kterém víte, že v něm dobře vypadáte. Je smutné, pokud se kandidátka nebo řečník necítí dobře ve svém oblečení, stále si popotahuje vestu, bolí ji nohy ve vysokých botách, ad. Tím vším totiž odvádíte pozornost od tématu své prezentace, a publikum se naopak soustředí třeba na to, kolikrát si sáhnete na tu podivnou nesedící kravatu, ale nebude vědět, o čem jste mluvili.
•    Na závěr prezentace zkuste v několika stručných bodech shrnout to, o čem jste mluvili. Počítejte prostě s minutou nakonec, která shrne vaše nejdůležitější myšlenky. Je to občas to jediné, co si publikum unavené z předchozího programu, zapamatuje.

A – hodně štěstí při prezentacích naostro!

  
Zpět na seznam aktualit

Facebook stránka Závěrečné práce.cz Google stránka Závěrečné práce.cz Twitter Závěrečné práce.cz