Aktuality

Jak na vlastní nízké sebevědomí

05.06.2018 Před několika dny jsme se na diplomovém semináři dostali k tématu sebevědomých lidí, jak vlastní sebevědomí posílit a využít jej v závěrečném vysokoškolském maratónu. Je zajímavé, že lidé mají často mylnou představu o svém vlastním sebevědomí. Občas jde o člověka, který přednáší, je stále před skupinou lidí, netrpí trémou (nebo minimálně), a přesto je jeho sebevědomí nízké. Na druhé straně se za lidi se silným sebevědomím považují lidé arogantní, drzí, zaměňující zdravé sebevědomí za schopnost prorazit a tzv. „jít přes mrtvoly“. (A často mají pravdu – jejich sebevědomí je FAKT pevné.)

Zdravě sebevědomý člověk si je vědom svých silných a slabých stránek, a na základě této znalosti si dokáže stanovit reálný cíl, a postupnými kroky k němu směřuje. Je zcela normální se někdy něčeho bát, mít trému před důležitou zkouškou na škole nebo v praxi, a síla sebevědomí se ukáže v tom, jak dokážeme tu trampotu překonat. Pokud se něčeho bojíme nebo víme, že nám to nejde, zkusme se tomu věnovat nejdříve.

Obvykle zjistíme, že náš strach či tréma byl/a větší než je řešený problém, a sebevědomí nám může stoupnout právě po vyřešení problému, ze kterého šla hrůza, a kterého jsme se třeba obávali i v noci…
Je naprosto zásadní, abychom sami sebe dokázali přesvědčit o tom, že na daný problém máme, že ho dokážeme vyřešit, že jsme ti chytří, krásní, bohatí, skvělí a báječní, na které si hned tak něco nepřijde. Pokud nedokážeme danou výzvu vyřešit sami, tak je třeba to přiznat a vymyslet strategii, jak na to. Pokud se třeba v krátkém čase nedokážeme adekvátně připravit na zkoušku, je buď možno na ni jít a riskovat, že si vytáhneme otázku, kterou umíme, nebo lze možná i posunout termín.

Pokud nedokážeme z nejrůznějších důvodů napsat vlastní diplomovou práci v termínu, můžeme se na někoho obrátit (třeba na náš web), a riskovat, že se budeme muset naučit na obhajobu myšlenky jiného autora v originální práci obsažené. Pokud se nedokážeme smířit s nedostatkem peněz ve vlastní peněžence, tak půjdeme na brigádu, v horším případě si někde krátkodobě vypůjčíme..

Podstatou výše uvedených příkladů je hlavně princip aktivity, nebýt pasivní, a pokud se jenom kousek z dané výzvy podaří vyřešit, pochvalte se za to, odměňte se – někdo se rád odmění třeba dobrou kávou, dortem, čerstvým salátem, shlédnutím oblíbeného filmu, procházkou, nebo třeba tak, že se postavíte v koupelně před zrcadlo a řeknete sami sobě do očí: jsi dobrý, dal jsi to!

Mimochodem – mluvit sám se sebou v zrcadle je jednou z nejtěžších věcí; zkuste si sám sobě upřímně do očí říct: _____________(jméno v 5. pádě), mám tě rád/a. Pokud je to řečeno upřímně, málokdo se ubrání slzám.
Nelze očekávat, že se naše sebevědomí zvýší okamžitě, je na tom potřeba pracovat, a „moudřet“ životními zkušenostmi. Ale právě cvičení dělá mistry, že? – Tak hodně zdaru!

  
Zpět na seznam aktualit

Facebook stránka Závěrečné práce.cz Google stránka Závěrečné práce.cz Twitter Závěrečné práce.cz